Klaaskreek deel 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van avonturier - WaarBenJij.nu Klaaskreek deel 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van avonturier - WaarBenJij.nu

Klaaskreek deel 3

Door: Suridiva

Blijf op de hoogte en volg

07 November 2005 | Suriname, Paramaribo

Ai, mi tona go baka (Ik ben weer terug). Met een geluksverhaaltje uit Kaaskiki (Klaaskreek). Een jongen van 8 jaar, zie foto, heeft epilepsie en mocht niet meer naar school omdat hij daar vaak aanvallen kreeg. Nu heeft hij al een aantal maanden medicatie vanuit het MOB (medisch opvoedkundig bureau) in Paramaribo en heeft sinds de laatste week van september geen aanvallen meer gehad! Hopelijk mag hij deze maand weer naar school, zijn moeder moet nog met de lerares gaan praten. Toen ik hem vroeg of ie graag terug naar school wilde, zei hij met een grote lach: JA!!! En in welke klas zit je dan? In de tweede klas, zei hij vol trots. Dus hopelijk als ik de volgende keer terug ga, tref ik hem niet thuis maar op school aan!

Verder werk ik nog steeds om de casussen compleet te maken en een duidelijk beeld neer te zetten van de positie van de gehandicapte in de gemeenschap. Echt jammer dat ik in deze korte tijd niet meer betekenen, maar ik doe nog alles wat in mijn macht ligt! Nu ben ik me vooral aan het richten op het organiseren van een kinderclubje voor de kinderen die ik begeleidt. Samen met een paar andere dames uit de gemeenschap en twee volwassen gehandicapte mensen willen we 1 keer per week creatief bezig zijn met de kinderen. Zodat ze een keer aanspraak kunnen maken op hun kwaliteiten in plaats van steeds benadrukt te worden in hun beperkingen. Als alles verloopt volgens planning starten we eind november!

Mi goedoe (mijn schatje) was jarig, mijn allerliefste en ondeugendste vriendinnetje uit Klaaskreek werd 4 jaar! Twintig kinderen zingen luidskeels liedjes in het saramacaans, engels en nederlands. Zingen, zingen, zo hard dat ze een traktatie verdienen. Een lekker bekertje soft (ranja) en een zakje popcorn met snoepjes en voor de volwassenen bami! De dag erna was ook een neefje van irma jarig, daar waren wel vijftig kinderen en je werd dan ook doof van al die liederen. Wel leuk om te zien hoe ze op zijn saramacaans een kinderfeestje geven. Ze krijgen geen cadeautjes maar wel bloemtjes, en de jarig job moet vooraan zitten, zodat alle kinderen naar hem/haar kunnen zingen. En daarna koek en sopi, hahaha!

Hans (mijn begeleider vanuit Nederland)en zijn zoon Thijs hebben me vandaag opgehaald in Klaaskreek, samen met mijn begeleiders van hier Nancy en Dennis. Echt leuk om nog een paar bakra's te mogen ontvangen in Klaaskreek! Hans heeft wat op de film gezet, dus Nicole, je kunt alvast zien waar je stage gaat lopen volgend jaar! Ik ben echt super blij dat je het van me over gaat nemen en ruim de tijd hebt om in dit project te investeren! Ik zal je in Nederland nog zeker verder in gaan lichten!!

En verder zijn de wonderen de wereld nog niet uit want komende zaterdag kan ik mijn echte allerliefste schatje gaan ophalen van het vliegveld. Ja, papa, HIJ KOMT!!!! Rachid dus... tot 2 december is hij hier!! Dus gaan we samen even een paar weken van elkaar genieten en pas het laatste weekend van vovember ofzo gaan we samen voor een paar dagen naar Klaaskreek. Ik heb er zo veel zin in!!!

  • 07 November 2005 - 21:51

    Frauk:

    Hallo daar!!! O o o wat heb jij het toch goed! Ik zou zo graag willen ruilen met Hans ofzo, dat ik op z´n minst ff kon kijken daar!
    Maar ja het is nou eenmaal anders...
    Echt goed om te horen dat het allemaal gestalte krijgt en leuk dat Nicole je opgezette projecten gaat vervolgen!
    Mooi mooi mooi...
    ondertussen zwoegen wij gewoon verder door weer en wind in ons mooie kikkerlandje...
    Kussen en Knuffels
    Liefs Frauk

  • 07 November 2005 - 23:36

    Papa:

    Rachid, je bent een ECHTE HELD! Heel leuk voor haar dat je gaat, ik had het eerlijk gezegd niet verwacht. Geniet er lekker van met z'n tweetjes.

  • 08 November 2005 - 07:40

    Nicole:

    hee, ziet er allemaal zo leuk en gezellig uit! Erg leuke foto's, vooral die babytjes!! veel pelzier met rachid. xx

  • 11 November 2005 - 14:12

    Wanda&James:

    Rachid goede reis gewenst!
    Geniet van jullie tijd samen daar!
    gr. Wanda en James

  • 12 November 2005 - 14:26

    Papa:

    O Rachid, wat een pech, een dag vetraging en dat op je eerste soloreis met een vliegtuig. Nee, dat heeft echt helemaal niets met jou te maken. Geniet maar lekker van je verblijf in Suriname, en ik hoop dat je een fijne tijd hebt met mijn Taartje.

  • 12 November 2005 - 22:13

    Frauk:

    O jee een dag vertraging... ik zat er al helemaal van te genieten dat jullie daar nu samen zijn maar dat is nog niet zo... o jeetje wat vervelend nou! Wat zal die dag lang duren!!!
    Veel plezier samen!!!
    Kussen en knuffels
    Liefs Frauk

  • 13 November 2005 - 10:47

    Eefje:

    Nou hoorde net het nieuws van ons pa, en hij vond het al zo spannend om te gaan vliegen.... kan hij er nog een nachtje over denken. Nou een vertraagd weerzien, alleen maar nog leuker!!! (ik schrijf dit ondertussen dat de sint in de piushaven aankomt, zal ik hem de groeten doen? Misschien neemt hij nog wat voor je mee....)

  • 13 November 2005 - 10:48

    Eefje:

    en pa...niet zo hebberig, mijn taartje.. is ons taartje ja!!!

  • 13 November 2005 - 21:19

    Frauk:

    Ja en mijn maatje...

  • 14 November 2005 - 17:34

    Frauk:

    Joehoe!!! De post is eindelijk aangekomen... ik ben blij is de moeite tenminste niet vor niets geweest!
    Kussen en knuffels
    Liefs Frauk

  • 16 November 2005 - 08:46

    Karen:

    Hoi maartje,

    Heel veel plezier samen met Rachid! Het laatste nieuwtje van hier...ik ben maandag tante geworden!!! Nu heb ik ook een kleine goedoe!

    Groetjes Karen.

  • 16 November 2005 - 18:57

    Esther:

    Ha die Maartje,

    Echt superleuk voor je dat Rachid daar is!!. Jammer dat hij een dag vertraging had... (wat een ellende..)

    Wat een superleuke foto trouwens met die nieuwste haarcreatie. Leuk shirtje ook, haha

    je krijgt van iedereen de groetjes hier.

    Heel erg veel plezier deze aankomende weken!!

    Ik probeer van het weekend nog wel even te bellen ofzo..

    xxx

    Esther

  • 18 November 2005 - 17:15

    Frauk:

    Hey Maa(r)tje
    Ik heb vandaag je je cadeautje gekregen van Hans, dankjewel!!! Ik zal hem bewaren tot volgende week hoor!!! Spannend...
    Kussen en knuffels
    Liefs Frauk

  • 22 November 2005 - 16:12

    Nicole:

    Hoi meissie!
    Zo, mijn eerste slapeloze nacht door suriname is achter de rug. Hoe dichter bij het komt, hoe zenuwachtiger ik wordt, zeker nu ik weet dat ik naar Klaaskreek ga en dus niet 'veilig' met de rest in paramaribo zit! Maar ik ben blij dat ik je werk over kan nemen en voort kan zetten en ik kijk ernaar uit meer informatie van je te krijgen. Vrijdag ga ik ook de video van Hans bekijken dus ben erg benieuwd! Veel succes nog.
    Kus, Nicole

  • 23 November 2005 - 20:48

    Nats:

    Hoi Poeps,
    Heb weinig geldige redenen waarom je nu pas weer van me hoort. Denk echt wel elke dag aan je!! Geweldig om te horen dat Rachid nu daar is!! Dat zegt alles. Gaat helemaal goedkomen. Geniet ervan en tot snel.
    Dikke zoenen XXX
    Nats I

  • 01 December 2005 - 22:04

    Paul Curacao:

    He wijffie van me! Gaat goed met je he? Mooi mooi, echt goed wat je allemaal met de kids doet en van plan bent!!! En morgen komt Rachid dus al!!! Hier hard werken maar in de vrije tijd lekker genieten van het tropische eilandje met veel leuke mensen!! Doe iedereen de hartelijke groetjes en een dikke zoen voor Reefani (arm schaap met die inbraak) en natuurlijk aan Vif, Brian, Leeroy en Elton. Dikke zoen van "Even hoor" hahhaha!!!

  • 08 Mei 2006 - 16:25

    Mailreactie Van Mijn Wijze Vader, November 2005:

    Hoi lieve Taartje,

    Waar je ook bent, je neemt altijd jezelf mee. Dus ook je overtuigingen, je
    strijd, je passie, je verdriet, je vreugde. Je bent altijd Maartje, daar
    verandert een andere omgeving helemaal niets aan.
    Ik wil je wel een dringend advies geven: spaar Rachid een beetje. Ik kan me
    New York nog herinneren, en de woedeuitvallen. Opgekropte emoties van 10
    maanden niet helemaal jezelf kunnen zijn. Dat 'gevaar' zit er nu ook wel een
    beetje in, ben dus extra op je hoede.
    Ik vind het heel leuk dat hij komt, ik ben ECHT TROTS OP HEM! Geniet lekker
    van het samen zijn, maak van elke dag de mooiste dag OOIT. Ik gun het jou,
    Rachid, jullie.
    Ik ben ook erg benieuwd naar wat je stagebegeleider je te vertellen heeft,
    ik zal je morgen tegen de avond wel even bellen. Het tijdsverschil is nu
    toch 1 uur minder?
    Het is al weer laat, ik ga mijn bedje opzoeken, toch nog steeds met pijn in
    mijn hart. En, ik vergeet het bijna, mijn verjaardagskado voor jou: ik heb
    een afspraak voor je gemaakt bij Anna van der Vaart - channeling - je weet
    het wel. Duurt nog een hele tijd, dus maak je er nog maar niet al te druk
    om.

    Liefs en kusjes, papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 70302

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: