Klaaskreek, mijn nieuwe werkplek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van avonturier - WaarBenJij.nu Klaaskreek, mijn nieuwe werkplek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van avonturier - WaarBenJij.nu

Klaaskreek, mijn nieuwe werkplek

Door: Suridiva

Blijf op de hoogte en volg

12 Oktober 2005 | Suriname, Paramaribo

Op ongeveer 2 uur afstand van de stad ligt het dorpje Klaaskreek, ze hebben zich hier gevestigd nadat ze hebben moeten wijken voor de komst van het stuwmeer. Vergeleken met Jaw-Jaw is dit dorpje wat verstedelijkt, ze zijn bijvoorbeeld niet meer afhankelijk van de rivier. Sterker nog er gaat een mythe over rond, omdat er regelmatig mensen verdrinken in de rivier zwemt de lokale bevolking er zelden. Hier dus geen dagelijkse rituelen! Verder is het dorpje voorzien van electricteit en stromend water, en als je op de heuvel staat dan heb je met een beetje geluk bereik op je mobiel. Ook zijn er drie supermarkten, zoals overal in Suriname, gerund door Chinezen.
Naast de polikliniek staat een kindercreche en daaraan zit een gedeelte logeergebouw. Hier woon ik voor de komende maanden en het is van alle gemakken voorzien, badkamer, keuken, koelkast en twee slaapkamers, waarvan er 1 voor andere gasten wordt vrijgehouden. Het zit aan de achterkant dichtbij de rivier, alleen ik kan hem net niet zien, het is er dus altijd heel erg rustig. Behalve ’s avonds want dan word ik altijd lastig gevallen door een legio aan insecten waarvan ik het bestaan tot nu toe, gelukkig, nog niet kende. Laatst zag ik zelfs een rat, gatsiedarrie!

De stage is meer een soort observatie-onderzoek: wat is er nodig om de gehandicapte kinderen optimaal te laten ontwikkelen? Maar ook hoe staat de omgeving t.o.v. gehandicapten en hoe werkt dit door in de begeleiding die ze thuis of op school krijgen? Kort geleden is er namelijk in het dorp vanuit een oudervereniging een bestuur gekozen, die zich gaat inzetten voor mensen met een handicap in het Brokopondo district. Met het observatie-onderzoek kan ik een breder beeld schetsen voor het bestuur over de positie van de gehandicapte mens in de gemeenschap en de probleemgebieden die hieruit voort komen.

De afgelopen 9 dagen heb ik kennisgemaakt met de gezinnen die ik ga ‘begeleiden’ en tevens zal observeren. Begeleiden tussen aanhalingstekens, want hoe ga je mensen begeleiden als de voorzieningen die ze nodig hebben niet bestaan, of alleen in de stad bestaan. De gehandicapte kinderen uit deze gezinnen zijn tussen de 5 en 19 jaar oud. En soms heb ik gewoon hoofdpijn na een bezoek aan een van de gezinnen, de trieste situaties die voor je geschets worden, ai! Kinderen die 4 keer in de eerste klas van de basisschool blijven zitten, omdat ze het niveau gewoonweg niet aankunnen, en vervolgens overgaan op leeftijd. Kinderen met tweeen en drieen op hun rapport, die tijdens de les liggen slapen en als ze naar huis gaan opleven. Een kind met epilepsie, die niet meer naar school gaat omdat de leerkrachten niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Een lichamelijk gehandicapt kind dat niet meer naar school wil omdat ze zo erg gepest wordt. Je kunt wel blijven huilen als je al die lieve kindersmoeltjes ziet!

Ik word begeleid door een hele lieve vrouw in het dorp, die de hele dag, naast haar eigen gezin en werk, haar best doet om mij naar de gezinnen te brengen en te vertalen wat de mensen zeggen. Meesten kunnen wel NLs maar schamen zich omdat ze het niet volledig beheersen. Mijn saramacaans wordt langzaam aan met de dag beter. Ik heb van Irma, mijn begeleidster, nu ook een leerboekje gekregen, dus over een maand geen verhalen meer in het NLs op de site, hahaha, maar in het saramacaans.

Dit even voor nu, over twee weken meer belevingen uit Klaaskreek, van 18 tot 26 oktober ben ik weer daar. Hoe kom ik mijn tijd door? Veel slapen, lezen en schrijven, ik ben nog nooit zo uitgerust!!!! Maar nu ben ik toch wel heel erg blij weer in de stad te zijn.

  • 12 Oktober 2005 - 19:57

    Frauk:

    Joehoe, Maa(r)tje-Mail... daar zat ik al heel de avond op te wachten. haha wat ben ik toch een stuk ongeduld!

    Het klintk allemaal wel heel spannend en aangrijpend. Ik bedoel een rat tegenkomen ´s nachts is geen pretjes en kindjes met zoveel drama in hun leven is nou ook niet echt een feest. Wel prettig dat je iets kan betekenen voor ze, al is het maar dat ze een dag plezier hebben gehad.
    Tot snel!
    Kussen en Knuffels
    Liefs Frauk

  • 12 Oktober 2005 - 20:22

    Suridiva:

    Yep, I am back! De foto's komen later, want mijn batterijen zijn leeg! Dus jullie moeten nog even in spanning afwachten!
    Love all of you guys!

  • 13 Oktober 2005 - 21:17

    Nicole:

    Hee maartje, klinkt allemaal erg interesant. Goed dat ze nu ook daar de kinderen die anders buiten de boot vallen gaan helpen. Hoop dat het je gaat lukken, maarjouw kennede komt dat helemaal goed. Succes xxx

  • 14 Oktober 2005 - 17:55

    Hanna!!:

    Hee Maartje?
    Is mijn kaartje eindelijk aangekomen??
    Vandaag onze werkstukken van historische pedagogiek gepresenteerd!! De tentamens komen er bijna aan! :(
    Maar ik ga morgen eerst nog even op vakantie! naar krakow!
    Jij nog heel veel pleizer en ik kijk uit naar die verhalen in het saramacaans!! Dikke Zoen van mij en 3E

  • 14 Oktober 2005 - 19:32

    Pappa:

    Lieve Taartje,

    Je verhaal heeft me erg geraakt en ontroerd. Weet niet goed wat te zeggen. Het voelt wel dat dit je plek is. Amarant is er niet zo maar geweest. Wel apart, we zijn alle vier met gehandicapten bezig. Ik mail je wel over de rest.

  • 17 Oktober 2005 - 17:32

    Suridiva:

    hey allemaal.... FOTO'S
    Nou kunnen jullie allemaal weer een beetje meegenieten! Vertrek woensdag weer naar Klaaskreek en waarschijnlijk volgende week donderdag terug!
    Tot snel dan weer.......

  • 18 Oktober 2005 - 10:18

    Beppie:

    Geweldige foto's!
    Wat zie je er goed uit!
    Leuk je haar!
    Mooie kindjes!
    Geniet maar en succes met je stage!

  • 20 Oktober 2005 - 11:44

    Cécile:

    Hallo Maartje
    We ontvingen vandaag je kaartje vanuit White Beach! Gelijk naar je site en gelezen wat je allemaal doet. Super hoor!Nog heel veel succes, en misschien een beetje laat maar ook nog hartstikke gefeliciteerd met je verjaardag. Liefs uit de iepengaard van ons allemaal.

  • 21 Oktober 2005 - 08:52

    Eefje:

    fijn dat nu alles een beetje in werking is, wat gaaf zeg dat onderzoek. Ben heel benieuwd wat er allemaal uit gaat komen en ik kan me het schrijnende helemaal voorstellen.... dan denk ik aan mijn bewonertjes op amarant en besef ik dat die op de goede plek geboren zijn. Leuke vlechtjes!!! Staat je goed, knappe zus!

  • 21 Oktober 2005 - 17:00

    Willem Van Den Hout:

    Hoi Maartje, Ik heb net bij ons Hanneke waar ik nu logeer de foto's bekeken, en vond ze heel leuk. Gisteren was ik jarig en ben 37 geworden. Ik heb een gereedschapskoffertje gekregen en nu ben ik de TD van de Kennedylaan(ha ha ha) Onze pa ligt al 2 weken in het ziekenhuis. Hij moet een nier eruit laten halen maar is nog te zwak dus ligt hij er nog wel effe in. Nou doei liefke, dikke kus van Willem ( en groetjes van ons Hanneke)(

  • 26 Oktober 2005 - 13:49

    Wanda:

    Hey Maartje!

    Zo te zien en te lezen heb je het nog steeds goed naar je zin daar in het verre Suriname. Hier in Tilburg gaat nog alles z'n gangetje. Ik zal binnenkort weer een emailtje sturen! Fijn dat je stage zo goed verloopt ookal is het natuurlijk soms zwaar. Geniet ervan en suc-6!!
    liefs en xxx Wanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 70455

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: