Welkom in Cusco, Peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu Welkom in Cusco, Peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu

Welkom in Cusco, Peru

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg

24 Oktober 2006 | Peru, Cusco

Dinsdag 17 oktober was het begin van een nieuw avontuur. Beppie bracht mij en Fraukje naar Brussels om vanuit daar door te vliegen naar Barcelona. Na anderhalve dag met veel tapas, Gaudi en goede gesprekken begon de echte reis naar mijn nieuwe thuis: Cusco Peru! Om kwart voor 4 in de ochtend werd ik door de taxi opgehaald, want om 7 uur vertrok mijn vliegtuig naar Madrid. Om 11 uur vertrok vanuit Madrid het vliegtuig naar Quayaqil Ecuador, om na een korte stop door te vliegen naar Lima Peru. In Madrid ontmoette ik een Ierse griet die al lange tijd in Cusco had gewoond dus ik kreeg al helemaal zin in mijn nieuwe avontuur! Uiteindelijk bleek niemand me op te halen vanaf het vliegveld, dus ben ik met haar in een taxi gesprongen naar een hostel.

Lima is een grote stad met wel erg veel fastfoodketens, even twijfelde ik aan mijn keuze om naar Peru af te reizen! Maar in het hostel aangekomen ontmoette ik mijn eerste Dutchie en mega veel reizigers en na wat biertjes ziet alles er rooskleurig uit!! De volgende dag op de gok naar het vliegveld van Lima om door te vliegen naar Cusco. Een uur later en 88 dollar armer kwamen we aan in Cusco. De pracht van de Andes voelde meteen als thuis aan. De vriend van mijn nieuwe Ierse vriendin bracht mij naar het hostel waar ik de komende dagen zal verblijven. Dit was een goede zet want ongeveer 50 trappen bergopwaartst lag het hostel: Casa Azul. WAT EEN KLIM!!! Het hoogte verschil voel ik duidelijk in mijn hoofd, het is alsof ik constant in een lift zit, heel vreemd! Maar het uitzicht loont! Zie foto!

Mijn partner in crime, Wendy, was op stap dus nadat ik mijn nieuwe kamertje in was getrokken heb ik mijn stagebegeleidster Evelien opgebeld waarmee ik dezelfde avond een Peruaanse maaltijd heb genoten! Voor 10 sol (nog geen 3 euro) hadden we voor- hoofd-en nagerecht! Erg lekker allemaal, voldaan viel ik die avond in slaap! Hoewel het overdag echt warm kan zijn, zijn de avonden echt wel een stuk kouder! Geen spijt van mijn dikke trui, Eef! En bedankt voor mijn nieuwe vest, oma!

Na mijn eerste nachtje Cusco werd ik herennigd met Wendy en de rest van de dagen hebben we met elkaar opgetrokken! Op vrijdag een hele dag over de centrale markt geslenterd, een betere indruk krijg je niet van een land! Op zaterdag vierden we in een Indiaas restaurant Diwali, maar ´s avonds begint het hoogteverschil me echt te pesten! Kotsmisselijk (zonder alcohol) verlaten we om 1 uur een discotheek, waar ik eigenlijk al niet naar binnen had moeten gaan! Zondag een stuk afgedaald buiten Cusco om pre-Inca en Inca ruines te bekijken onder begeleiding van een Engelse historicus, allemaal heel erg indrukwekkend! De zon was heerlijk en de lucht was een stuk minder drukkend, ik knapte steeds meer op! Helaas wel heel erg verbrand, en aangevallen door een cactus, waardoor ik de rest van de dag aan het strompelen was! Hahaha, het verliezen van mijn gardian angel heeft me nog niet veel goeds gebracht, Frauk!

Maandag mijn eerste dag stage, waarbij ik meteen in een groepje Hollanders werd gegooid, die een rondleiding kregen van het project. Na een informatief praatje en een conversatielesje Engels met peruaanse jongeren, deden we een bezoekje aan de slums van Cusco. We bezochten het huis van een van de leerlingen en dat was echt heel indrukwekkend! De ongelijkheid in deze wereld werd voor veel mensen in deze groep te veel, helaas kan ik zeggen dat ik er niet echt meer van opkijk. Door de blubberige straatjes liepen we terug naar de geasfalteerde weg om een taxi terug naar het project nemen. Hier stond een heerlijke warme lunch (4 gangen) klaar bereidt door de jongeren van de kookklas. Zo schattig hoe ze hun best deden om alles mooi op te dienen en te serveren! Daarna was het tijd voor mijn eerste 4-urige les spaans... van een hele lieve Peruaanse mevrouw Cecilia. Vandaag weer 4 uur gehad en ik pik al best wat woorden en zinnetjes op, maar het blijft erg moeilijk!!!

Lekker veel info voor dit moment, maar ik wilde graag alles uitgebreidt vertellen! Binnen de stage zal ik de komende weken nog een beetje moeten zoeken wat mijn taken gaan worden, maar ik heb al een plekkie met een computer en ga zeker Engelse conversatielessen geven. Ik voel me helemaal op mijn plek hierzo, nog geen moment gehad om me alleen te voelen of me af te vragen waar ik in godsnaam mee begonnen ben! De mystiek van deze plek is ontzettend bijzonder... en ik ben heel benieuwd hoe dit van invloed zal zijn op de rest van mijn verblijf. Dit even voor nu...

Zoals ze hier ook zeggen: CIAO! Kus Martina!

  • 25 Oktober 2006 - 04:02

    Martina:

    Nou, iedereen weer tevreden? Een lang verhaal met de eerste foto´s! Kan iedereen weer naar hartelust reageren, dat heeft me in Suriname ook erg goed gedaan! Ciao!

  • 25 Oktober 2006 - 07:47

    Je Broertje:

    ennuh, bijna vergeten, je broer houdt van je en is ontzettend trots op zijn zus (allebei trouwens :-))

  • 25 Oktober 2006 - 09:35

    Karen:

    Hai lieve Maartje,

    Ben blij dat het zo goed bevalt. De foto´s zijn erg mooi. Volgens mij ben je aan een geweldig avontuur begonnen! En weer super dat je deze site bijhoudt zodat ik niks hoef te missen!

    Liefs Karen.

  • 25 Oktober 2006 - 11:23

    Esther:

    Hé Maartje!

    Allereerst bedankt voor je berichtje dat je veilig bent aangekomen!

    Ik ben heel blij voor je dat je het naar de zin hebt daar in Peru! Ook fijn dat je gelijk contact hebt kunnen leggen met andere (Nederlandse) mensen. Is wel tof dat je daar gewoon in je eigen taal met iemand kunt praten lijkt me.

    Ik heb de foto's bekeken. Echt supermooi daar man! En ook al gelijk weer zo'n lang verhaal!

    Ik ben erg blij met deze site en ga alle verhalen zeker weer volgen! Op deze manier lijkt het of je wat dichterbij bent ook al ben je duizenden kilometers verwijderd van Nederland! Ik hoop dat je snel een Peruaans telefoonnummer weet te bemachtigen. Dan ga ik je zeker bellen!

    Ik mis je nu al verschrikkelijk ook al ben je natuurlijk nog maar één weekje weg. Dat zal nog wat worden...

    Ik wacht met spanning je volgende verhaal af!

    I LOVE YOU!


    Je vriendin voor altijd,

    Es

  • 26 Oktober 2006 - 04:59

    Pappa:

    Ik ben een beetje jaloers op je, misschien had ik toch maar beter ...
    Och, het is hier heel erg mooi weer, heet zelfs, en dat heeft toch ook wel wat. En de Afrikaanse vrouwen zijn erg mooi hier in Joburg.
    Ik ben trots op je dat je dit allemaal weer met jezelf aangaat.

  • 28 Oktober 2006 - 18:57

    VOOR RILANA!!!!:

    Rilaan, met mij ook alles goed... geef even je email kan ik je mailen, en je moet even reageren bij het juiste verhaal want je reactie staat nu nog bij een verhaal van Suriname! Anders zie ik em niet!!! Kuskens lieverd!

  • 30 Oktober 2006 - 19:32

    Harrie:

    Lieve Maartje,
    Bedankt voor je snelle reactie. Je weblog staat nu ook op de SAMENsite evenals die van Wendy. Ik blijf jullie graag volgen van week tot week. Ik heb ze er bijna allemaal op de website. Kun je ook eens kijken bij de anderen hoe zij het maken.
    Liefs en groetjes vanuit een herfstachtig Amsterdam.

  • 01 November 2006 - 12:54

    Renaat:

    Oh Maart! Kunnen we niet ruilen of zo?! Bij het zien van je foto's en het lezen van je verhaal bekruipt mij het verlangen ook daar te zijn. Ik kan me voorstellen dat het overweldigend is, zo'n omgeving. Laat staan die ijle lucht op grote hoogte.
    Maar ik bewonder jouw strijdkracht! Ik realiseer me goed dat het ondanks al die pracht een hele opgave is om daar in een paar weken een heel nieuw leven op te starten. Ik ben blij om te lezen dat het je goed af gaat!
    Blijf vooral genieten en ik hou je in de gaten!

    Veel liefs!!!
    Renaat

  • 07 November 2006 - 18:08

    Eefje:

    hey zussss, vrijdag heb ik hier een berichtje getypt en geplaatst en er is nog steeds niks, dus volgens mij iets mis gegaan! Wat een prachtige omgeving zeg, geweldig! en leuk dat je daar ook allemaal kunt stappen enzo, had me er een heel ander beeld van gevormd. Heb je toevallig adresgegevens of een telnummer, vind ik wel leuk om ook op die manier contact te houden. love you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 70450

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: