Een nieuw begin - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu Een nieuw begin - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu

Een nieuw begin

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg

07 November 2006 | Peru, Cusco

Vorige week woensdag, de dag na Halloween, was 'moving day'. Dus alle spullen weer in de backpack zien te proppen en deze vervoeren naar het vaste verblijf voor de komende maanden. Samen met Wendy woon ik nu in een heel mooi appartement, nog net iets dichterbij het centrum dan het hostel waar we voorheen verbleven. Dit appartement huren we van Marleen, de directrice van Inca Educa. En voor nog geen 100 euro per maand hebben we alle twee een eigen kamer en daarnaast nog een zitkamer en een eetkamer. Buiten is een overdekt gedeelte waar we kunnen zitten en genieten van het mooie uitzicht op de bergen. Hier is ook de keuken (met blender voor verse fruitsapjes) en een badkamer met warme douche!!! Zie de foto's voor het heerlijke plekje wat de komende maanden mijn thuis is!

Mijn kamer is aansluitend aan de woonkamer en heeft hele hoge ramen. Iedere ochtend rond 6 uur schijnt het zonnetje heerlijk op mijn gezicht, aangezien de gordijnen nog gerepareerd moeten worden. Maar dat is dus helemaal geen ramp. Ook het uitzicht vanuit mijn kamer is ontzettend rustgevend. Helemaal geen straf om hier de komende 5 maanden te wonen! De ingang van ons huis verraadt ons paleisje nog niet, want het is eerst nog een hele aparte constructie van allerlei verschillende huisjes met verschillende ingangen op en onder elkaar, waar allemaal Peruaanse gezinnen wonen. En helaas hebben al deze gezinnen ook honden, hahaha! Rocky is al langzaam mijn vriendje aan het worden, maar de honden van de onderbuurvrouw blijven lastig! Hahaha, die Maart: wereldreizigster!

Deze week is ook alweer mijn derde stageweek bij Inca Educa, een plek waar iedereen zich wel thuis kan voelen. Ik heb een werkplek gekregen bij Marleen op het kantoor, en soms is het verstandig je jas aan te laten, want binnen is het vaak veel kouder dan buiten. Hier werk ik aan verslagen, schrijf af en toe een mailtje en bereidt mijn werk voor dat ik de komende weken zal gaan uitvoeren. Als stage opdracht hebben ze me gevraagd de verschillende cursussen en de verschillende docenten te gaan observeren en evalueren. Vanuit deze evaluaties ga ik aanbevelingen doen voor verbeteringen, die ik in korte workshops zal gaan verwerken. De workshops zullen niet door mij worden uitgevoerd, aangezien mijn Spaans nog niet zo sterk ontwikkeld is. Maar ik heb enorm veel zin om te zien hoe alle verschillende cursussen gegeven worden. Daarnaast zal ik gaan helpen met het uitwerken van een plan voor een kinderdagverblijf, dat ze volgend jaar willen gaan starten. Het moet een opvang worden voor de kinderen van de cursisten, aangezien er een redelijk aantal tienermoeders aan de cursussen deelneemt. Helaas zal de opvang zijn deuren pas openen na mijn vertrek, toch zie ik er een uitdaging in om mijn ervaring binnen de kinderopvang in te gaan zetten.

Als laatste geef ik samen met Wendy conversatielessen Engels op woensdagochtend en vrijdagochtend. Dat is echt super leuk, want dit is eigenlijk mijn enigste contact met de doelgroep. En ze zijn zo super geinteresseerd en leergierig, echt leuk om te doen! Het zijn jongeren tussen de 15 en 25 jaar, opgedeeld naar niveau in 3 verschillende groepen. De grammatica lessen krijgen ze van een Peruaanse docent.

Nou, dat is dus mijn nieuwe begin in Cusco Peru! Voor diegene die me naast mailtjes ook echte kaartjes wil sturen, dat kan, dan ga ik daar weer mijn kamer mee versieren zoals in Suriname! Je kunt het sturen t.n.v mij naar het project Inca Educa, Calle Granada 232, Cusco Peru (inderdaad geen postcode!) Tot snel weer, Ciao, Martina!

  • 07 November 2006 - 22:52

    Bram:

    Taart! Keep up the good work... Klink helemaal geweldig allemaal. Heb je ook al veel van de omgeving kunnen zien? Al plannen voor de Inca Trail? xxxxxxxxxxxx

  • 08 November 2006 - 09:14

    Hanna:

    Heey Maartje,
    Wat een schattig huisje en een supermooie omgeving!!
    ik ben serieus waar jaloers..mijn reiskriebels komen weer naar boven ;)
    Voorlopig voor mij geen reisje, want heb een huisje toegwezen gekregen in Breda! Een mini(monumentaal)-huisje in een begijnhofje.
    Alles voor mezelf en midden in het centrum!:D

    Ik hoor wel dat je het daar mega naar je zin hebt! geniet ervan!! tot snel! kuz han

  • 08 November 2006 - 12:22

    Karen:

    Hai Maartje,
    Wat een knus huisje waar je nu bent gaan wonen. En wel een heel ander uitzicht dan de Heuvelstraat... Op de foto's is te zien dat het stappen en uit eten gaan daar gelukkig ook doorgaat! Nu nog vrienden worden met alle hondjes en dan zit jij daar prima op je plek! Een beetje heimwee mag trouwens ook wel hoor ;-)
    Geniet ervan, ik geniet in ieder geval van je verhalen en foto's. Ben blij dat je het naar je zin hebt!

    Liefs Karen.

  • 08 November 2006 - 19:48

    Myriam:

    hey die Maartje,

    Ben blij dat je het tot op heden zo goed naar je zin hebt. Leuke verhalen schrijf je en lekker lang!!!!!!!!!!!! Zo te lezen een heel andere omgeving dan Suriname. We kijken uit naar je volgende verhaal!!!!
    Heel veel succes en de groetjes van ons.
    Myriam en Ton (en uiteraard ook van Esther)

  • 09 November 2006 - 10:31

    Frauk:

    Hey Maatje,
    Ziet er helemaal op en top uit hoor, leuk huisje, mooi uitzicht... helemaal fijn. Leuk om te lezen dat je leuke dingen gaat doen op stage en je er zin in hebt.
    Veel liefs, Frauk


  • 09 November 2006 - 13:16

    Janneke:

    hoi maartje,

    ziet er allemaal geweldig uit,hou je regelmatig in de gaten hoor groetjes en heel veel plezier!

  • 09 November 2006 - 14:31

    Beppie:

    IK BEN ZO TROTS OP JE!
    XXX

  • 09 November 2006 - 22:37

    Natasja:

    Olla Maartje
    Fijn om te horen dat alles oke gaat Het ziet er allemaal mooi uit Heel veel plezier met je stages en we horen weer van je
    dikke knuf nas en de kids

  • 10 November 2006 - 08:35

    Wanda:

    ha Martina,
    Ziet er allemaal erg mooi uit. Geniet ervan en suc-6 met je stage!
    Liefs Wanda

  • 10 November 2006 - 22:06

    Eefje:

    jeeeeee wat een ge-wel-dige verhalen..... Jij gaat daar nooit meer wegwillen (al zal ik daar dan even een stokkie voor komen steken)... maar echt helemaal super dat je daar helemaal op je plek bent. Had ook niet anders gedacht trouwens, je bent zo'n fijn mens! En hoe gaat het met je engels??? xxxx

  • 15 November 2006 - 10:17

    Passie:

    He meissie!
    Goed om te lezen dat je het zo goed hebt! Het ziet er dan ook schitterend uit daar! Geniet ervan en je kunt het!!!!!!!! Veel liefs van ons.

  • 16 November 2006 - 16:11

    Papa:

    Mooie foto's Taartje, echt Zuid-Amerika, althans zoals ik dat in mijn verbeelding heb. Heel anders dan Zuid-Afrika. Het lijkt me ook dat je nu duidelijker je activiteiten kent dan tijdens die vorige stage in Suriname.
    En nu nog de Inca Trail, stond eigenlijk op mijn lijstje!!
    En, vind je haar echt zo lelijk? Als alles volgens plan verloopt ga ik met haar volgende week een aantal dagen naar Botswana.

    Heel veel liefs en een dikke hug, papa

  • 18 November 2006 - 17:53

    Eefje:

    ehhh... ik bedoel spaans dus!!

  • 21 November 2006 - 01:23

    Renaat:

    Nou, ik dacht dat ik goed zat in 't Vlaamse land, maar dat Cusco trekt me toch ook wel, moet ik bekennen! Zo te lezen heb jij je draai daar dan ook al aardig gevonden en daar ben ik blij om. Hoe zijn de Cuscose locals eigenlijk? Heb je bijvoorbeeld aardige buren?
    Leuk ook om te lezen dat je zo concreet kunt bijdragen aan de gang van zaken op je stage. Dat maakt het naast leerzaam ook lekker zinvol lijkt me. Erg goed hoor!
    Lieve Maart, ik ben al weer benieuwd naar je volgende bericht, tot dan weer, spirits up en niet te veel koukleumen hè!
    X Renaat

  • 21 November 2006 - 09:47

    John:

    Het ziet er allemaal te gek uit daar. Leuk dat het ook allemaal te regelen is in zo'n ver land. Interessante reizigers zo op het eerste gezicht.
    Voorzichtig aan als je met bergschoenen en een goede pikhouweel aan de trail gaat doen ! Nou, je goede projecten en toffe voornemens, ga ervoor !
    Groet John, geniet ervan.

  • 28 November 2006 - 21:10

    Hanneke Hörmann:

    Hoi Maartje,
    Wat leuk dat ik nog in je adressenbestand zit. Wat ben je toch een globetrotter zeg: Nu weer in Peru!! Wij blijven wel op ons koude landje passen terwijl jij weg bent, oké?
    Hier is het nog steeds niet geweldig met onze Willem sinds jij weg bent, maar misschien gaat hij verhuizen naar een nieuw projekt van Amarant in Goirle. Afwachten dus. Heel veel groetjes uit Waalwijk van Hanneke en familie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 70454

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: