La vida en Pisac - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu La vida en Pisac - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu

La vida en Pisac

Door: Nina Tika

Blijf op de hoogte en volg

27 Augustus 2007 | Peru, Cusco

Ookal gaat dit over mijn leven in Pisac, ik ben vandaag een dagje in Cusco! Hahaha, Cusco voelt nu eens aan als de echte wereld... Pisac is dan ook maar een klein dorpje 40 minuten gelegen van Cusco, in de geweldige heilige vallei! Momenteel woon ik tussen de bergen in een kunstcentrum van een Engelse vriendin van mij! Het is er op een of andere manier altijd mooi weer, altijd zon... dus in de ochtend lig ik in de tuin! Ofwel te zonnen ofwel te mediteren! Het leven is geweldig als je met vakantie bent! En nog gewlediger als je letterlijk in het licht van je leven staat... niet langer in de schaduw! Ik heb me nog nooit zo alive gevoeld! Gewoon weg geweldig! Ik kan het iedereen aanraden een tripje naar de heilige vallei van Peru te maken, dat doet een mens super veel goed! En dit zijn meer mensen met me eens!!!!

Goed... even een stukkie over het leventje wat ik hier nu aan het leiden ben! Wat kan ik zeggen: ik geniet als een godin in Zuid Amerika! Iedere dag maak ik een wandeling het dorpje in, want het kunstcentrum ligt net buiten het centrumpje.... hahahaha! Het is hier zo klein.. echt geweldig... na een week ken je iedereen en weet je precies wie er net is aangekomen! Ik heb niet alleen heel veel mooie viajeros (reizigers) leren kennen maar ook heel veel mooie lokale mensen! Iedere dag als ik het dorpje ingewandeld ben, is het tijd voor mijn rondje groetjes. Hier is het heel normaal dat je iedereen een kus geeft bij binnenkomst (of wanneer je ze ontmoet) en ook een bij vertrek! Deze traditie lijkt voor mij in het leven geroepen... ik doe niks liever dan kussen en knuffelen! Hahahaha, zonder gekke ideeen! Vele mensen in het dorp noemen me Nina en niet Martina... en dat vind ik wel iets hebben! Hoewel Martina me nergens zo staat als in Zuid Amerika! In Noord-Amerika leggen ze de klemtoon toch net iets te irritant!

Goed, dus na het rondje saludes is er altijd wel weer iets gaande! De meest geweldige dingen gebeuren als je vanuit je openheid en liefde voor het leven je pad bewandeld. Niet te haastig loopt te plannen, maar gewoon volgt waar je pad met jou naartoe wil! Dit pad brengt me dan ook op de meest bijzondere plekken met de meest bijzondere mensen! Ik heb nog nooit zoveel mensen leren kennen, in zo´n korte tijd! Ik klink een beetje overdreven, maar het komt uit mijn hart als ik zeg: gewoonweg GEWELDIG!!!!

Nou even in het kort een aantal spectucalaire gebeurtenissen in mijn leventje hierzo! Nou, mijn 60-jarige Franse vriend bracht me naar zijn vriend, tevens uit Frankrijk! Samen met nog een antal andere mensen hebben we een hele mooie ceremonie gemaakt met de San Pedro plant(nieuwsgierig... googlen!) en het roken van heilige tabacco! Een mix van Mexicaanse tradities met Peruaanse tradities! Een hele mooie inspirerende nacht in een tipi! Met het afsluitende ritueel door de vrouwen in het gezelschap, dus ook ik, met een offering aan pachamama (moeder aarde) en het roken van de vrouwelijke pijp! Bijzondere ervaring! Een andere ceremonie die ik met hun heb mogen delen is het knippen van het haar van een jongetje van drie! Klinkt gek, maar dit is een ceremonie vanuit oude Andes tradities, waar het kind wordt opgenomen door zijn peetante en peetoom! Het traditionele echtpaar en hun zootnje waar werkelijk geweldig! En nadat ik ook een stukje van het haar had geknipt deelde ze cocabladeren en chicha met mij! Coca (waar je voetbalvelden van nodig hebt om uiteindelijk cocaine te maken) is een heilig blad die voor verschillende doeleinden wordt gebruikt! En onmisbaar is binnen elke willekeurige ceremonie! Chicha is een lokaal gebrouwen maisbeer... en net zo vies als het kauwen van het cocablad... maar uit heel veel respect raak je er aan gewend, hahaha! Chicha afslaan is niet de beste optie in zo´n belangrijke ceremonie! Mijn maag heeft het de dag daarna geweten, hahahaha!

Naast deze twee mooie ceremonies heb ik mijn favourite school in Peru bezocht! Gelegen in Taray... een klein dorpje naast Pisac... middenin de natuur! Ze geven kinderen alternatief onderwijs... en worden dus niet gesponserd door de overheid! Als iemand ooit nog een echt goed doel zoekt.... dit is em! Ik weet zeker dat ik iets voor hun kan gaan betekenen in de toekomst! Goed, ze geven de kinderen les vanuit verschillende richtingen maar voornamelijk vanuit de tradities van de Andes. Aangezien de tradities zo slecht worden doorgegeven! Dit betekent muziek, dans, natuur en het werken met de elementen van het leven (water, vuur, aarde en lucht). De speculaasjes uit Nederland werden met veel plezier ontvangen, hahahaha!

Gisteren ben ik teruggegaan naar de real world.... oftwel Cusco! Hahahaha, voorheen moest de real world voor mij toch minimaal een Mac Donalds bevatten! De real world was toen voor mij Lima of La Paz in Bolivia! Nu voelt Cusco aan als de real world, mooi hoe je realiteit steeds veranderd! Goed, met mijn twee Zuid Afrikaanse vrienden een despacho gemaakt voor pachamama... tierra santa!
(ja... papa lief... ik moet je heel snel komen opzoeken... om niet alleen jouw aanwezigheid weer heel dichtbij te voelen... maar ook om al die mooi mensen die ik hier heb ontmoet weer te zien! De eerste vrouw die ik ontmoette tijdens de spirituele reis in Peru kwam uit: drie keer raden: Botswana. Na afloop van die spirituele reis heb ik haar bedankt met de woorden: door jou was mijn vader ook aanwezig! Bedankt!)
De despacho is een offering wat bestaat uit heel veel verschillende elementen (bijvoorbeeld koekjes, snoepjes, lamavet, bonen, ect ect) en iedere element kent zijn betekenis! Een hele mooie manier om moeder aarde te bedanken en haar hulp en steun te vragen! Deze despacho hebben we uitgevoerd met twee Qeros mannen! Dit is een dorp in de bergen gelegen waar de tradities nog van familielid op familielid worden overgegeven... heel speciaal om dit met hen te delen! Helaas (door toeristen gecreerd) gaat dit ook altijd om geld! Goed... wij hebben een hele bijzondere ervaring gehad en hun er redelijk voor betaald, niet de prijs die ze aan doorsnee toeristen zouden vragen.. GELUKKIG! Na de despacho een heerlijke dag in Cusco gehad... van herinnering in herinnering... en ik ben blij dat ik nu de spaanse taal enigzins onder de knie heb! Geen onzekerheid meer om me in die taal uit te drukken! Ik maak fouten en die worden met liefde en plezier door de latino´s hersteld... ik leer iedere dag weer wat bij! En ontmoet door mijn spaanse tong de lokale bevolking en dat maakt de ervaring pas echt compleet!

Goed, de afsluiter van de dag was een ouderwetse stapavond met een Nederlands vriendinnetje van voorheen! Mama Afrika, Mytholody, Extreme, Viejo bar... we hebben er lekker van geproefd.. van de cuscenias! Hahahaha, niet van de mensen uit Cusco maar van hun pilsjes! Hahaha! Ondanks dat het ouderwets gezellig was en ik me weer even van mijn beste kant heb laten zien op de dansvloer, de conclusie van de avond was: SJOERD, waar ben je nou???? We missen jou zo!!!! Hahahahaha!

Nou... dat was even een kleine update van de avonturier Nina Tika! De foto´s komen later om dit verhaal te ondersteunen! En de enige traan die ik de laatste weken in staat was om te laten, was om die persoon die ik het liefste zo dichtbij me heb! PA: ik mis je zo ontzettend veel... ik wou dat je overal kon gaan waar ik ga... in mijn hart en gedachten ben je bij me... maar jouw aanwezigheid is onbetaalbaar! IK HOU VAN JOU! Ik hoop dat alles goed met je gaat in Botswana! Tot heel snel!

  • 27 Augustus 2007 - 12:25

    PA:

    Ook bij mij een traan, vele tranen, zo alles van je lezend: ik had toch met je mee moeten gaan.
    Heel bijzonder wat je allemaal schrijft, jaloers ben ik niet, spijt heb ik wel.
    Ik ga mijn keuzes heroverwegen. Vorig jaar wilde ik al naar Peru, ging naar Zuid-Afrika. Nu in juli was er weer dat gevoel, en ik ging naar Botswana.
    En hier zit ik me te vervelen.
    Je initiaties doen me aan Venwoude denken, ik had je toch moeten volgen.

    I love you Nina, xxx

  • 28 Augustus 2007 - 19:16

    Passie:

    Lieve Maartje! Gaaf dat ik je gesproken heb! Wij gaan heerlijk genieten in Venezuela, en spreken daarna gauw wat af!
    Veel groetjes ook van Jaap natuurlijk!

  • 29 Augustus 2007 - 13:09

    Renate:

    En dit noem je een kleine update? Het is mij wel duidelijk dat in het huis van Nina Tika ieder moment een intense beleving is. Blijf je verwonderen, dat verlicht lichaam en geest. Ik ga mezelf hier ook eens verlichten! Tot gauw, lieve Maart, ooit... ergens... XXX!

  • 05 September 2007 - 12:46

    Karen:

    Klinkt errug ontspannend... Geniet ervan!

    Liefs Karen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 70451

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: