Nina Tika - Reisverslag uit Pisac, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu Nina Tika - Reisverslag uit Pisac, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu

Nina Tika

Door: Aventurera

Blijf op de hoogte en volg

17 Augustus 2007 | Peru, Pisac

Ja...wat kan ik nu precies met jullie delen over deze spirituele journey. Het is voor mezelf ook vaak moeilijk te bevatten. Maar 1 ding is zeker ik voel me beter dan ik me ooit gevoeld heb. Na drie dagen in de bus te hebben gezeten was ik weer terug in Cusco...dat voelde heerlijk! Ik nam samen met Victor de bus van Shell, Ecuador naar Ambato. Dar namen we de bus naar Guayaqil, hier was het weer tijd om afscheid te nemen! Terwijl hij de bus terugnam naar Shell ging mijn bus overnacht over de grens van Ecuador naar Peru, Piura. De volgende ochtend aangekomen in Piura bleek het vrij lastig om een diurecte bus te nemen naar Lima. Samen met een meisje uit Japan nam ik een bus naar Chiclayo om vanuit daar naar Truijllo af te reizen. In Truijllo rondgewaand totdat ik in de avond de bus naar Lima kon nemen, waar ik de volgende ochtend aankwam en meteen voor diezelfde middag een ticket naar Cusco kocht. In Lima even mijn benen gestrekt, souveniers geshopd en lekker dunkin donuts en Mac Donalds bezocht voordat de lange nacht naar Cusco in zou gaan. De busrit naar Cusco was een groot avontuur dalend en stijgend in de Andes gebergte...ik ben nog nooit zo dichtbij de maan geweest...het was prachtig en af en toe even slikken bij het zien van de afgrond! Donderdagochtend had ik de reis naar Cusco ingezet om op zondagochtend busgaar in Cusco aan te komen! Ik kon geen bus meer zien hoewel ik die dag toch nog 1 bus moest gaan nemen, namelijk naar Pisac. Dit kleine dorpje ligt op een klein uurtje afstand van Cusco, omringd door de geweldige Andesgebergte aan de mystieke Urubamba rivier! Ik keek er erg naar uit om de spirituele reis ten volle in te gaan...

Die avond sliep ik in een hotel om me de volgende ochtend te stioneren bij Paz y Luz, de bed en breakfast van de amerikaanse Diane, die me vorig jaar naar haar plek had geroepen door haar boek: Cusco, the gateway to inner wisdom. Ze bied meneçsen de gelegenheid geintroduceerd te worden in de traditie van de Andes, waar voornamelijk het werken met de elementen aarde, vuur, lucht en water centraal staat. Deze traditie wordt doorgegeven binnen Paz y Luz door 2 shamenen, Sergio en Regis. Regis had ik vorig jaar ontmoet tijdens het eerste niveau van de traditie.... tot Paqo! Oftewel student van de Andes traditie. Nu zou ik met beiden en een gevarieerde groep mensen (vanuit Amerika, Brazilie, Lima, Duitsland, Argentinie enzo..) ingeleidt worden in niveau 2 van deze traditie... tot Pamapamisayoc!

Diot was niet zomaar wat mediteren, contact maken met water of het omhelsen van bomen... dit vereist deze keer meer van me! We mochten gedurende de 2 dagen niet met elkaar praten en alleen fruit eten en water drinken... niet echt een grote opgave voor mij! Heerlijk die stilte.... Ik besloot me vanzelfsprekend 100% te geven... en dat heb ik geweten hahaha! Verschillende oefeningen passeerden het programma... verder kregen we geleerd hoe we een depacho moesten maken (een offering aan moeder aarde) en hoe we cocabladeren moesten lezen. Ook was er een oefening waarbij we een jongen uit het dorp gingen helen... klinkt allemaal een beetje vaag... maar het was echt super bijzonder! Die 2 dagen vlogen om en ik vond het jammer om Paz y Luz weer te moeten verlaten! Die ochtend deed ik een 4-uurse ademsessie met een hele bijzondere man, waarbij erg veel in mijn lichaam loskwam. Ondertussen kwamen de mensen binnen voor het deelnemen aan niveau 3 van de Andes traditie. Ik voelde dat ik zo graag deel uit wilde maken van deze groep en door het intense werk wat ik had verricht in mijn lijf... voelde ik me nu al klaar voor de volgende stap!

Toch is het volgen van niveau 2 en niveau 3 in een keer een hele bijzondere gebeurtenis. Binnen niveau 3 wordt je namelijk meester van de traditie... meester van liefde en licht! Toch voelde ik dat ik bij deze bijzondere groep hoorde en vroeg de shamanen waarom ik geen deel uitmaakte van deze groep. Het antwoord was: je doet wel mee.,... Even was ik bang om de volgende stap te zetten om dat dit niveau het meesterschap betekende van de Andes traditie... was ik hier wel echt klaar voor!!!! Nou dat bleek van wel... en wat volgde is de verandering in mijn leven gebleken! Ik heb het gevoel herboren te zijn... niet langer slachtoffer van het verleden... maar opnieuw mezelf! Het vierde niveau duurde 4 dagen en waren nog specialer dan de vorige dagen! Altomisyaoc: SOY YO (dat ben ik nu)! We gingen iedere dag naar een andere historische plek in de omgeving en deden hele intense oefeningen door middel van meditatie met het water, wind, vuur en de aarde! Het was echt te bijzonder voor woorden! Nu maakten we weer onze eigen despacho voor pachamama (moeder aarde) deze keer zonder hulp maar gelukkig werd je wel geassisteerd door een medegenoot in de groep! Het is te bijzonder om het in woorden uit te leggen! Aan het einde van niveau 3 kregen we een nieuwe naam... een chechua (?) naam... dit is de traditionele taal van Peru! Mijn naam werd NINA TIKA........ oftewel bloem van vuur! Ik gebruik hem nu regelmatig en mensen noemen me hier zelfs Nina.. hahahaha!

Goed... na de verschillende niveaus ziet mijn leven er ineens heel anders uit! Ik voel me beter dan oot, mezelf dan ooit! Ik had dit nooit verwacht en ik ben ontzettend dankbaar! Ik zie en voel dingen in het leven die ik nog nooit heb ervaren! GEWELDIG!!!!!!!!! Ik zal snel foto´s plaatsen om een kleine indruk te geven van het gebeuren! Ik ben nu in Pisac blijven hangen, want deze omgeving is zo prachtig! Ik ontmoet iedere dag lieve en mooie mensen: deze plek voelt echt als mijn thuis! Hoeplijk heb ik door dit verhaal een klein sluiertje opgelicht van mijn ervaringen hier en anders zal ik het in Nederland verder proberen toe te lichten!

Ik hou van jullie allemaal en het gaat super met me! De gebeurtenissen onder Lima, zijn me vandaag ten oren gekomen toen ik contact had met NL. We hebben wel een kleine naschok gevoeld maar dat was alles! Wat doe ik de landen toch aan waar ik ben????? Hahahahaha, echt ongelofelijk dat er nu weer een natuurramp gepasseerd is terwijl ik van niks weet! Goed.... mijn hart is bij de families daar! En natuurlijk bij jullie.... tot snel!!!!!!!!!!

Nina Tika/flor de fuego/bloem van vuur

  • 17 Augustus 2007 - 11:48

    Frauk:

    Hey Maart,

    Mooi om je verhalen te lezen over je spirituele tocht. Ben blij voor je! Gister schrok ik even toen ik na het werk m'n mams terug belde. Ze vertelde van de aardbeving, ik dacht al ach Maart zal wel aan de andere kant zitten, net als in Thailand. Toch jullie Eef nog ff gesmst of alles wel ok was. Gelukkig maar!

    Dikke kus

  • 17 Augustus 2007 - 18:25

    Nicole:

    Inderdaad gelukkig dat je niet in het rampgebied zat, heb ook nog aan je gedacht toen ik het op het nieuws zag. Het klinkt echt allemaal zo ontzettend gaaf wat je meemaakt, dat je ook meteen doorkon naar niveau 3 en 4! Dat het goed voelt, super. Dat je het verleden nu achter je kunt laten, heerlijk gevoel moet dat zijn. Blijf je hart volgen...
    Grt x Nicole

  • 17 Augustus 2007 - 18:51

    Nina Tika:

    Allemaal: inderdaad is er dus niks met me aan de hand. Ik ga vandaag een dagje naar Cusco om weer even bij de mensen te zijn die ik vorig jaar heb leren kennen en dan weer snel terug naar de vallei. Het is hier echt te mooi om waar te zijn... en ik weet niet wat ik al die landen aan doen waar ik ben...misschien wordt het tijd om even in NL te bivakeren! Ik hou van jullie allemaal... hierbij alvast wat fotos om het verhaal te ondersteunen, ik zal ze later oredenen! Hasta pronto! Chau....

  • 18 Augustus 2007 - 07:42

    Hanna:

    Hey Maartje,

    Wat heerlijk om helemaal tot jezelf te komen, wetende dat je veel kracht uit jezelf kunt putten en alle nare dingen uit het verleden een plek hebt kunnen geven.

    Ook de aardbeving in Peru had mijn aandacht getrokken. Op een of andere manier maakte ik me geen zorgen..Komt goed met die Maartje!

    Geniet nog van deze onvergetelijke trip en ik spreek je echt snel in Nederland. dan moeten jij, Frauk en Nicole echt maar eens een vorkje komen prikken in Breda!

    Meid, ga je goed daar en spreek je snel!
    Dikke kus van mij

  • 18 Augustus 2007 - 09:48

    Karen:

    Hoi Maartje,

    Wow, wat ben je al ver gekomen zeg. Dat had je vantevoren zeker niet gedacht. Misschien was je daarom wel zo vastebraden om te gaan... Probeer me even in te leven (haha). Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje vaag allemaal, maar net zo boeiend. Probeer het straks allemaal wel te snappen als ik je weer zie en je het uit kunt leggen!
    Ik vind je naam zo goed gekozen, lieve Nina Tika, vind het echt bij je passen!
    Ben blij dat alles goed met je is. Het is echt iedere keer wat!

    Doe lekker je ding, geniet ervan en dan hoor ik het straks allemaal wel als je Nederland weer eens aandoet!

    Liefs Karen!

  • 21 Augustus 2007 - 21:36

    EL GRINGO PETER:

    Hola Peru ganger/ster,

    Mocht je nog het pitoreske Andesstadje Ayacucho willen gaan bezoeken?! En zoek je een heerlijk rustig hostalletje voor een leuk prijsje?! Met een formidabel dakterras vanwaar je het Andesleven aan je voorbij ziet trekken en een heerlijke tuin met een klein buitenbadje. Zie www.elgringo-peru.com, ook voor HANDIGE REISTIPS. Goede reis en wie weet tot ziens. El Gringo Peter.

  • 23 Augustus 2007 - 09:28

    Wilma:

    Hoi Maartje of beter gezegd nina tika

    Na mijn terug keer van mijn vakantie weer aan het werk gegaan te zijn, bleek tot mijn verbazing dat jij weer terug was naar peru deze verbazing heeft plaats gemaakt voor waardering. Geweldig hoe jij de mensen met je verhalen weet te boeien. De inhoud van de reizen hier naar toe is me niet geheel duidelijk maar dat hoor ik nog graag een keer van je.Geniet van alle mooie dingen die je mee maakt, vaak blijven de minder mooie /leuke dingen in het leven je meer bij dan alle geweldige andere dingen die je mee maakt.
    Het ga je goed en hopelijk tot gauw

    groetjes Wilma

  • 23 Augustus 2007 - 10:41

    Renate:

    Nina Tika... Wat wil je nog meer? Echt prachtig, ook om te zien hoe je straalt!
    Veel liefs,
    Renaat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Pisac

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 70448

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: