Een Paqo in Chili - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu Een Paqo in Chili - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu

Een Paqo in Chili

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg

26 December 2006 | Peru, Cusco

Lieve allemaal,

even nog een update voor het eind van dit jaar! Er is deze maand ontzettend veel gebeurd, hele bijzondere dingen! Deze ervaring in Peru brengt me meer dan ik ooit had kunnen dromen. Begin van de maand heb ik een 6-daagse spirituele workshop gevolgd in Pisac. Pisac ligt ongeveer een uurtje van Cusco en is een prachtig dorpje omringd met indrukwekkende bergen en natuur! De workshop werd geleidt door een Shamaan, we kregen geleerd de wonderen uit de natuur te gebruiken in ons dagelijkse leven. We hebben contact gemaakt met de 4 elementen: water, vuur, lucht en aarde, door middel van meditatie en praktische oefeningen. Een hele bijzondere workshop waarna we, een groep van 9 mensen afkomstig uit verschillende landen, zijn geinitieerd in het priesterschap van de Andes. Yo soy un Paqo! Het is geen religie maar een hele bewuste levenswijze met de wereld om je heen. Ik voel me een bewuster mens en ik kan meer genieten van de wonderen om ons heen, die we altijd maar voor lief nemen!

Deze ervaring is eigenlijk met geen woorden te beschrijven daarom wil ik er niet te veel over uitwijken. Het is een gevoel, een bewustwording, misschien wel de bijzonderste ervaring uit mijn leven! En ik ga verder, want dit is pas het eerste niveau. Als ik verder ga werken met de elementen kan ik voor het volgende niveau geinitieerd worden... maar dat kost tijd!
De Shamaan had me nog meegegeven dat ik een pad met veel lcht zou bewandelen, met mijn hart zou gaan werken en als een nieuw mens de workshop zou verlaten! Ik voel me inderdaad vernieuwd!!! Heel bijzonder!

Nou, half december ben ik samen met Sjoerd naar Chili afgereisd om mijn visum te verlengen. Als eerste zijn we naar Arequipa gegaan, ongeveer 11 uur in een bus... vol met stinkende mensen, hahaha! Hygiene is hier niet echt een prioriteit! In Arequipa hebben we een museum bezocht waar het mummie meisje Juanta tentoon werd gesteld. Ze is zo´n 500 jaar geleden geofferd door de Inca´s aan de goden, en aangezien dit op hoogte heeft plaatsgevonden, is ze in hele goede staat teruggevonden omdat ze dus was bevroren! Echt heel erg bijzonder om te zien. Die avond zaten we alweer in de bus, om de volgende dag in Arica aan te komen. Dit betekent nieuwe opening, vond ik wel weer toepasselijk. Rond 8 uur in de ochtend hadden we alle formaliteiten doorstaan en zaten we aan het ntbijt in een leuk hostelletje. De eigenaar kwam uit Nieuw Zeeland en hij had genoeg te vertellen over de omgeving e.d.... echt een geweldige man!

Die dag lekker aan het strand gelegen! Chili is echt totaal anders dan Peru.. de economische toestand is ineens een stuk beter en dat zie je aan alles af! Hahahaha, tot de hygiene van de mensen toe! Nou, die dag lekker verbrandt, dus de volgende dag maar niet weer terug gegaan! Die avond lekker met onze verbrandde toeters weer in de bus... voor een hele lange rit terug naar Cusco.... met honderduizend stops, terwijl het toch echt een directe verbinding was!? Hahaha, wat een avontuur... al is het hier maar even in het kort!

Nou, de kerstdagen zijn hier alweer achter de rug! De enige echte kerstdag hier in Peru is onze kerstavond. Dit hebben we in een klein restaurantje gevierd. Super leuk met eten, wijn en live muziek en allemaal vaste klanten, veel buitenlanders dus! Die avond lekker doorgezakt tot de ochtendval en de avond daarna, onze eerste kerstdag, hebben we kaasfondue gedaan met Peruanen en Hollanders! Dat viel bij iedereen wel goed in de smaak! Nou, dit weer even voor nu! Tot in het nieuwe jaar weet!

Vanuit hier wil ik iedereen al het goeds en meer voor het nieuwe jaar toewensen! Vooral veel gezondheid, liefde, geluk en nieuwe mogelijkheden! Emn daarnaast wil ik iedereen bedanken die me de laatste tijd weer gevolgd heeft en gereageerd heeft met mailtjes, kaartjes en lieve pakketjes! Ik hou van jullie allemaal en tot heel snel weer in het nieuwe jaar!

Hele dikke kus van Paqo Maartje

  • 26 December 2006 - 20:58

    Paqo:

    De foto´s komen na nieuwjaar, want dat gaat me echt te traag hierzo in het internetcafe! Hasta luego!

  • 27 December 2006 - 09:55

    Frauk:

    Hey Maatje,
    Het is me weer een mooi verhaal hoor.
    Fijn ook om te weten dat je de kerst goed bent doorgekomen met de mensen daar. En ik ben natuurlijk erg blij dat m'n pakketje nog net op tijd was aangekomen!
    Dikke kus, Frauk

  • 27 December 2006 - 15:53

    Papa:

    He Paqo,

    Pake of Paqo, dat ligt wel erg dicht bij elkaar.
    Ik vraag me wel af, al je avonturen lezend, of je het nog wel ooit naar je zin gaat krijgen in dat overvolle NL. Of is dat een vraag voor mezelf, allebei kan ook.
    Je maakt wel iets van je leven, toch? De inspiratie is er niet voor niets geweest.
    Ook voor jou de beste wensen en in het volgend jaar zien we elkaar ongetwijfeld weer!!!!!
    xxxxxxxxxx

  • 30 December 2006 - 16:23

    Hanneke Hörmann:

    Lieve Maartje,
    We volgen je weer hoor vanuit onze luie stoel! Onze Willem viert hier oud en nieuw en we zullen een lekkere grote vuurpijl naar je sturen in Peru! Wél kijken in de lucht hè? Liefs van Hanneke en Willem.

  • 31 December 2006 - 22:51

    Esther:

    Maartje!!!

    Wat een geweldige dingen maak jij daar mee zeg. Het klinkt in elk geval allemaal fantastisch!

    Ik vind het echt heel tof voor je dat je het zo goed naar je zin hebt daar...

    Ik wens je vanuit hier alvast een KNALLEND 2007!

    Heel veel liefs en kusjes,

    Esther

    p.s. ook de allerbeste wensen van ons Pap en Mam en ons Willem!

  • 01 Januari 2007 - 17:13

    Hanna:

    Hey lieverd,

    Ik wil je vanuit mijn nieuwe huisje in Breda een geweldig 2007 toewensen!! dikke kus van mij!

  • 02 Januari 2007 - 14:19

    Wanda:

    Ook vanuit mijn nieuwe huisje in Tilburg: Gelukkig Nieuwjaar! Wat een super ervaringen weer! Zet ze iedergeval voort in 2007..

    Veel liefs Wanda

  • 02 Januari 2007 - 23:10

    Natasja:

    Happy new year knuffels nas dylan en melanie xxxx

  • 12 Januari 2007 - 11:19

    Karen:

    Wat een avonturen weer! En weer mooie foto's erbij, zodat ik me er helemaal een voorstelling van kan maken. Ik ben echt blij dat je het nog steeds zo naar je zin hebt.

    Liefs Karen.

  • 13 Januari 2007 - 10:52

    Eveline:

    hee meid! leuk om te lezen en mooie foto's! Zo te lezen heb je t erg naar je zin, echt goed dat je daarzo je ding kan doen... Daar mag je trots op zijn. Hier in nederland gaat alles z'n gangetje, heel normaal. Ik ben net begonnen met afstuderen (antroposofie) en mijn gezondheid gaat wel redelijk. Ik houd je site bij. Veel geluk en succes in je spirituele zoektocht!

    Veel liefs van eveline

  • 22 Januari 2007 - 22:28

    Hanna:

    Heey Maartje,

    Ik heb het even uitgezocht van de interviews voor de scriptie. Als je kwalitatief onderzoek doet (dus alleen interviews) is de richtlijn ong. 8 interviews..Dus ong. 7/8/9

    Succes met het typen!!!
    (ik heb inmiddels de 5de uitvaller al gesproken! Op naar de 8!)

    Groetjes Hanna

  • 24 Januari 2007 - 18:18

    Inge Bos:

    Hoi Maartje,

    Ik zat mij zo eens af te vragen hoe het met jou zou zijn. Helaas wist ik niet op welke pagina ik je moest vinden. Maar toen ik met de woorden Martina peru ging google kwam ik je pagina in eens tegen. Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Ik had dan ook niet anders verwacht. Geniet er maar van want voor je het weet is het voorbij. Nog heel veel plezier en succes met al de dingen die je nog gaat ondernemen.

    Liefs Inge Bos

  • 25 Januari 2007 - 16:32

    Frauk:

    Hey Maat,
    Hoe ist nou daar? Hier is Oostenrijk is het erg mooi. Er is heel veel sneeuw gevallen waardoor we echt perfecte pistes hebben. Vandaag hadden we ook wat zon dus dat is ook erg fijn! Het is alleen wel verschrikkelijk koud! Vandaag was het beneden in het dorp al 11 graden onder het vriespunt! Moet je nagaan hoe koud het dan is boven op de berg in de wind en de sneeuw... brrr! Maar al met al hebben we zeker niet te klagen.
    Ik mail weer als ik huis ben.
    Dikke kus Sofia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 70455

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: