Bolivia - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit Cusco, Peru van avonturier - WaarBenJij.nu

Bolivia

Door: Martina

22 Maart 2007 | Peru, Cusco

Hier even het avontuur van Bolivia. Ik moest dus het land uit om mijn visum te verlengen. Omdat dit zeker twee keer moest ben ik de eerste keer naar Chili gegaan en deze keer was Bolivia aan de beurt. Woensdagavond zijn we met de bus naar Puno gereden, 6 uurtjes. Vanuit daar een busje naar een klein dorpje dichtbij de grens, 3 uurtjes, ondertussen al donderdagochtend heel vroeg in de ochtend. Daarna in een fietskarretje naar het busje wat ons naar de grens bracht. Bij de Peruaanse immigratiepost een stempeltje voor eruit, een klein stukje lopen, en bij de Boliviaanse immigratiepost een stempeltje voor erin. Nou, woensdagavond om 10 uur uit Cusco vertrokken en donderdagochtend om 9 uur stonden we in Bolivia. Daarna een taxi genomen naar het dichtbij gelegen toeristische oordje Copacabana. Klinkt subtropischer dan het is! Na een ontbijtje meteen de bus gepakt naar La Paz..... rond 4 uur (met een uur tijdverschil) zaten we in het hotel in La Paz. Helaas regende het heel erg hard... toch maar meteen de Burger King opgezocht want die hebben we geen in Cusco. Heerlijk zo´n ranzige maaltijd! Hahaha!

De komende twee dagen zijn vooral gevuld met heerlijke ontbijtjes, shopping, en lekker uitrusten in het hotel! Bolivia is de helft goedkoper dan Peru! Maar La Paz is een hele grote vieze stinkstad, met heel veel mensen, heel veel verkeer en veel grote gebouwen. Gewoon een grote wereldstad... waar je in twee dagen echt je weg nog niet kunt vinden! Op de heksenmarkt kopen we allerlei gekke dingetjes... maar geen lama foetussen die je overal zit hangen! Toch is er wel een duidelijk verschil te bemerken met Peru. Zelf de ´camposinos´ zijn gehuld in vele mooiere kleding. Mooie rokken in verschillende kleuren met verschillende patronen. Mooie hoedjes... kortom de Peruaanse ´camposinos´ zitten er dan maar karig bij, hahaha!

Zaterdagmiddag nemen we een busje terug naar Copacabana, waar nu het zonnetje tevoorschijn is gekomen. ´s Avonds nemen we een flinke borrel met een aantal snel gemaakte nieuwe vrienden uit Frankrijk en Peru. Zondag willen we eigenlijk naar het eiland van de zon maar helaas geeft deze dag weer alleen maar regen. Dan maar meer spulletjes inslaan, want het is zo goedkoop hierzo! ´s Avonds nemen we het er lekker van met een lasagna en taco´s in een heel leuk aangekleed restaurantje. Maandagochtend na het ontbijt vertrekken we weer naar de grens voor dezelfde procedure. Een stempeltje voor eruit en een stempeltje voor erin en ik mag weer een tijdje langer in Peru verblijven!

In de middag zijn we in Puno waar we meteen weer de bus nemen naar Cusco. Helaas was ik mijn Thailandse ervaring vergeten over het zitten achterin de bus. Weet je nog Eef? Nou, inderdaad weer dichtbij de toilet en de hele rit terug naar Cusco in een verschrikkelijke lucht gezeten! Toch maar even een wierrookje aangestoken, hahaha! Achteraf bleek het de poepluier van een baby te zijn, die volgend gewoon op de grond van de bus wordt gemikt! Ja, de manieren van de Peruaanse bevolking daar zet ik af en toe mijn vraagtekens bij! Na 8 uur in de bus waren we blij dat we weer frisse lucht konden ademen!

Hahaha, kortom Bolivia was goed eten, veel slapen, beetje zuipen, veel inkopen, wat stempeltjes... maar gewoon vooral bijzonder om weer een land te leren kennen! Nou.... het volgende avontuur wordt toch waarschijnlijk de Inca trail... hoewel we nog even moeten gaan kijken hoe,wat, met wie en wanneer! Komt goed.......... doeg lieve mensen over de gehele wereld!

• 22 Maart 2007 - 18:28

Rachid.:

Hallo!
    Nou,het gaat allemaal goed zo te horen.
    We hebben weer een leuke update.
    Klinkt allemaal fantastisch.
    Veel plezier nog met het volgende avontuur.
    Doei.

• 22 Maart 2007 - 18:57

Natasja:

Hallootjes
    Fijn om te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt.Geniet van je laatste weekjes vakantie en tot snel. dikke knuf nas en de kids

• 22 Maart 2007 - 23:07

Hanna:

Heey Maartje, wat een geweldige verhalen!! ik krijg zin om weer een langer reis te maken :)
    Hier druk bezig met de scriptie. Hoop deze week de beschrijving van mijn resultaten af te ronden. Dan heb ik nog tot 8 mei voor de conclusie, de aanbevelingen en wijzigingen.

moet lukken dacht ik zelf..gewoon doorbikkelen! :)

Als je weer terug bent spreken we snel een keertje af! nog veel plezier bij de inca-trail!!!

Dikke kuz van Hanna

• 23 Maart 2007 - 08:05

Hanneke:

Hé Maartje,
    Wát een avonturen en wát een mooie foto's! Hier is het koud en nat en wachten we met smart op de lente. Onze willem gaat 99% toch naar de St. Janstraat in Goirle verhuizen. Ja, hij moet weg en er zijn weinig keuzes. Het zal me allemaal benieuwen, je hoort het nog, veel liefs ook namens onze Willem, van Hanneke Hörmann

• 26 Maart 2007 - 09:30

Beppie:

Ben benieuwd je te zien!
    Ik verheug me.
    Geniet nog!
    Tot gauw,
    lefs xxxxx

• 26 Maart 2007 - 10:48

Renaat:

Toch nuttig, zo'n visum. Het brengt je nog eens ergens!
    Gelukkig toch niet alleen maar stress om alles nog af te krijgen in Cusco. (Ik vond het al zo rot voor je...)
    Lieve Maart, geniet er nog van!!!

Liefs,
    Renaat

• 27 Maart 2007 - 01:14

Olga:

Lieve Maartje, WAT ontzettend leuk je site dan toch eindelijk te bekijken. Prachtige landschappen daar... kan me voorstellen dat deze cultuur en dit land je steeds verrast. Leuk hoor! Ben natuurlijk ook wel benieuwd naar die lover van je... Geniet ervan daar en tot snel mails.
    Dikke x Ol.

• 31 Maart 2007 - 11:54

Nog maar 5 weken!!!

• 31 Maart 2007 - 13:21

Nog maar 5 weken!!!

• 07 April 2007 - 15:03

Eefje:

hey zus volgens mij ben je nu aan de grote reis begonnen. Nog even die 'witte bollen' op de foto: schut een kussen uit op je kamer, en maak een foto, dan zie je heel veel witte bollen...!! Een collega van mij was helemaal overtuigd van de energie, totdat ze teleurgesteld vertelde dat het gewoon stofdeeltjes zijn. Maar spiritualiteit, daar zit je daar niet om verlegen, met of zonder witte bollen...!!!!

je kamer is al opgeruimd en klaar voor je komst (beetje overdreven he?!)

kussie je zussie

• 08 April 2007 - 14:37