A looooong looong way back home! - Reisverslag uit Goirle, Nederland van avonturier - WaarBenJij.nu A looooong looong way back home! - Reisverslag uit Goirle, Nederland van avonturier - WaarBenJij.nu

A looooong looong way back home!

Door: Avontura

06 Mei 2007 | Nederland, Goirle

Nou,daar zit je dan weer in de St. Jacobsbaan in Goirle. Dinsdagavondnacht uit Quito in de bus naar Machala, dichtaan de grens met Peru. De dagen in Quito waren zeker genieten! Op 'la mitad del mondu' gestaan kortom noord, oost, zuid, west in een aantal stappen doorlopen! Kijk maar naar de foto's later. Ook nog met een kabelbaan getracht vulkanen te bekijken. De natuur en de hoogte waren prachtig maar door de wolken was er geen vulkaan te zien. Het normale leven leek even terug gekeerd, met betere voorzieningen en zelf een keertje tapas eten! Maar na snel werd het weer bus in bus uit en zou ik nog mijn laatste avontuur in Peru gaan beleven. Woensdag om 7 uur in Machala aangekomen, nog een laatste ontbijt en dan ineens de laatste maar, muchos besos. Met dikke tranen ben ik al snel weer op de grens met Peru... eerst uitstempel in Ecuador en in stempel in Peru. Voor ons Europanen gaat toch allemaal wel erg makkelijk en snel?! Goed in Tumbus Peru aangekomen leek deze conclusie toch iets te snel genomen. Er bleek geen bus naar Lima te gaan in de middag om 1 uur, misschien 1 om half 6. Maar naar aanleiding van de weg versperingen door protesterende Peruaanse boeren tegen de lage inkoopsprijzen, was het uberhaupt niet zeker of er die dag wel een bus zou gaan vertrekken.

OKE.... of zoals ons pa zou zeggen: Oh, my God! Hahaha. Goed, uiteindelijk werd ik een beetje geholpen door een mannetje met zijn motortaxi... dit lijkt wel Thailand?! Toch maar besloten om in een autobusje te stappen en bij de wegversperingen stukjes te gaan lopen. Oke... naar 4 rijden, nog voorbij Machala waar we vorige keer samen aan het strand hadden gelegen, moesten we het busje verlaten. Oke... even leek dit gemakkelijker dan het uiteindelijk was. Als eerste geen Gringo te bekennen en de kinderen die meteen naar het busje kwamen rennen keken me ook aan alsof ze iets wilde zeggen..... OKE? Goed, met alle bagage en met de andere mensen uit het busje op pad langs de bomen en struiken en stenen die op de Panamaricana waren gelegd. Het was er een drukte van mensen die aan het wachten waren of 'hun grens' aan het bewaken waren. Al snel zaten we weer in een taxi en leek het gevaar geweken. Bij een andere kleinere verspering werd de taxi doorgelaten en we reden we verder.. Snel weer tegengehouden en nu wilden de dorpsbewoners geld zien van de taxi's. Betalen en anders niemand erdoor! Een aantal hadden al lekker in het glaasje gekeken. 1 Peruaan was wel erg fanatiek met zijn grote mes aan het zwaaien. Voorzichtig uitgestapt en in hetzelfde groepje langs de wegverspering gelopen. Maar weer een taxi......... Lima was nog zeker 16 uur naar het Zuiden. Ai.. zouden we uit bij een bus uitkomen?

Ja hoor.... weer uitstappen! Het iende van de wegverspering leek inzicht. In de verte zagen we namelijk een grote groep Peruaanse ME-ers. Met grote schilden, traangas en honden. Het zag er allemaal niet echt vriendelijk uit! Goed, toch maar gaan lopen? Een wegvoorspering voorbij..grote stukken boom en allerlei Peruanen. Eeen stukje weg... en dan snel de grote groep ME-Peruanen... SNel-Snel werd er geroepen en net dat we de groep voorbij waren, grepen ze in. Met bommen met traangas liepen ze op de protesteerden mensen af...... OEF dat was wel echt op tijd voor ons! Even dacht ik: gebeurt dit echt.... wat een film! Een lange weg vrachwagens, touringbussen, taxi's e.d stonden te wachten aan de kant van de weg. Er is dan ook maar 1 weg die Zuid met Noord verbindt.... en dan is het toch gewoon maar wachten.... Gelukkig zaten wij al snel weer in een taxi en daarna in de bus naar Piura. Om 18:00 eindelijk een bus naar Lima genomen en maar weer op weg.... Dit was echt veel openbaar vervoer op 1 dag! Met alleen een flesje cola en lauw water op weg om de volgende ochtend om half 11 op Lima terminal aan te komen!

OEF! Ik ben er! Lege maag, volle blaas, nog geen hotel, geen oog dichtgedaan.... taxi zoeken! In een heel charmant hotel een bedje genomen en meteen vetrokken om de laatste inkopen in Lima te doen. Wat is die stad groot. Je kunt er met de bus blijven rijden! Toch drentel ik gemakkelijk China town in en heb in een middag genoeg ingeslagen om Peru ook nog in Nederland te laten leven. Die avond toch iets te laat naar bed.... nog een laatste biertje gedronken en even alles goed georganiseerd met mijn bagage voor de volgende dag......

• 06 Mei 2007 - 17:47

Nicole:

hee maartje,
    je reis zit er weer op. Dubbel gevoel? In ieder geval weer heel veel mooie herinneringen en weer veel persoonlijke ontwikkeling voor jou. Ik vind het echt maar knap dat je deze reis weer bent aangegaan! Ik hoop je in Nerderland weer snel te zien en spreken.

Goede vlucht en tot in Tilburg.

xxx

• 06 Mei 2007 - 17:48

Nicole:

oeps, volgens mij ben je al in tilburg, hahaha. Even niet helemaal goed gelezen. In ieder geval tot snel....

grt Nicole

• 05 Juni 2007 - 17:24

Leoncito:

muy linda tu paguina ....bueno solo queria decirte aqui que eres dulce..y si no te gusta que te diga esto aqui bueno..puedes eliminar...suerte en todo eres muy linda sigue asi como siempre..como te conoci y todo....tu leon siempre asi me conocistes y asi soy y sere para ti ..vaet